Toyota maakt prototype Corolla Cross H2

Afgelopen jaar heeft Toyota ervaring opgedaan met het racen met een waterstofverbrandingsmotor. Dat resulteerde in een aantal technische verbeteringen. Het vermogen steeg met 24% en het koppel met 33%. Tegelijkertijd nam de actieradius toe met 30% terwijl de tanktijd afnam van vijf naar anderhalve minuut.

Prototype voor openbare weg

Toyota durft het nu aan om een prototype van een auto voor de openbare weg te maken: de Corolla Cross H2 Concept. Op basis van de 1.6 liter 3-cilinder turbomotor van de GR Corolla en in combinatie met de know how van de Toyota Mirai over de waterstoftanks, bouwde Toyota een prototype van de Corolla Cross H2 voor 5 passagiers en hun bagage kan vervoeren. Er wordt parallel in de praktijk en in simulaties getest. Binnenkort start Toyota met wintertesten in Noord-Japan.

Voordelen

Toyota topman Akido Toyoda liet onlangs weten dat hij vindt dat de autoindustrie niet alle eieren in het batterijelektrische mandje moet leggen. Hij denkt dat er meerdere aandrijflijntechnologieën nodig zijn om versneld fossiel af te bouwen.

Toyota ziet als grote voordelen van waterstofverbrandingsmotoren dat er op basis van bestaande motortechnologieën ontwikkeld kan worden. Tanken kan snel en er is een duidelijke vermindering van het gebruik van schaarse grondstoffen als lithium en nikkel. Waterstofverbrandingsmotoren kunnen sneller leiden tot een toegankelijke oplossing om van fossiele brandstoffen af te komen.

Toyota maakt weer een stap naar het vercommercialisering van de Corolla Cross H2 Concept. Of de auto daadwerkelijk in productie gaat is onzeker, maar er lijken in elk geval duidelijke mogelijkheden in de autosport.

(advertentie)
(advertentie)
Merk
(advertentie)